Monday, February 18, 2008

Aku seorang pekerja.... dulu laaa..

Dulu aku pun macam korang.. Pagi-pagi dah bangun.. sembahyang subuh, pastu dah siap-siap untuk memulakan kehidupan sebagai seorang pekerja. Pukul 7 dah start panaskan enjin motor.
Nasib baik cuaca cantik tak hujan... kalau tak, dok tepi jalan laa tunggu hujan berenti.. Dekat setengah jam perjalanan, baru lah sampai di tempat kerja.. Naik kebas punggung...Aku kerja sebagai seorang pembantu stor jer.. maklum lah... SPM jer... itu pun pangkat 3... Ikut title "pembantu stor", tapi job description nya, akulah pembantu stor, akulah sales, akulah despatch, akulah kerani, akulah QC, dan akulah driver... senang kata 'macai' laa... gaji aku langsung tak sepadan dgn kerja... tapi nak buat cam mana... aku yg pilih kerja tu.. aku yang isi borang,aku yang pergi interview, aku yang nak.... Pasal apa... itu jer kelulusan yang aku ada...

Buat salah, kena marah, itu ok laaa.. Ni kalau orang lain buat salah pun, aku gak yang kena marah.... uiiiii... tension..... tapi nak tak nak, esok datang kerja lagi... esok kena marah, lusa datang kerja lagi.....Kerja bagai nak gila, OT tak kira... tapi, aku tak boleh komplen.... aku yang pilih kerja tu......

Aku ingat itu saja pilihan yang ada, tapi rupa-rupanya, banyak lagi jalan yang ada yang aku boleh buat walaupun takde kelulusan yan bagus...Tapi sebelum tu, aku buat part time meniaga burger kat area rumah... Pukul 8 buka, pukul 11 tutup.. Hasilnya, boleh la bagi dua dengan isteri kesayangan.. Tapi, letih nya yang lebih.... balik, bila nak 'bersama' pun dah tak larat...

10 tahun bekerja, saving pun takde.. selama 10 tahun jugak laa aku dok ngan mak mertua aku..
Pasal, tak mampu nak beli rumah sendiri. Nak sewa, tak larat. Kerja teruk-teruk laki bini, hujung bulan dapat gaji, bayar hutang... Duit gaji tu bagi salam jer kat dalam akaun bank.. Pastu,
gi kat akaun lain.. Dapat bonus, time tu laa road-tax mati, kereta rosak... macam tau-tau jerr..

Tapi itu dulu laa.. setahun yang lepas.. Sekarang, aku dah tak kerja lagi.. Dah resign.. aku dapat part time baru.. senang giler aargghh... kerja MACAM DESPATCH, tapi GAJI MACAM MANAGER.... tapi bukan terus berenti laa... aku buat part time dulu... tapi, alhamdullillah..
Aku berenti jual burger, aku buat la kerja baru aku tu secara part time.. waktu dia pun lebih kurang sama jer macam aku meniaga burger.. tapi kerja senang.... tak letih... Lebih kurang 4 bulan lepas tu, aku resign... semua orang kat tempat kerja terkezutt... Buat apa aku nak tunggu,
aku dapat 3 kali ganda dari gaji aku bekerja kat situ.. baru part time... kalau aku buat full time,
perghhh... sawan beb.... sawan duit. Alhamdullilah, berkat doa dari ibubapa, dan tunjuk ajar kawan-kawan yang ada di sini, hidup aku dah berubah.... dan sekarang masih lagi dalam proses ... Setahun jer aku buat bisnes ni dah boleh beli rumah sendiri, kereta pun dah cash. Nak beli kereta baru, nanti dulu laa.. Rumah lagi penting... Nak rasa dok kat rumah sendiri.....

Kalau ada rezeki lebih, insya allah aku nak taja mak aku, bapak aku, mak metua aku dan mak ngah kesayangan aku pergi umrah tahun ni... Isteri aku sekali laa.. dan aku harap, aku dapat bawak dorang sekurang-kurang nya sekali, pakai duit aku sendiri... aku ada mak sorang.. ayah sorang... kalau aku kerja lagi, aku rasa, ntah bila aku dapat bawak dorang pergi ke sana... Entah sempat ker tidak.. Cuba korang bayangkan.....

Aku berterima kasih sangat la dengan kawan-kawan yang ada dalam unstoppableteam ni..
Dengan tunjuk ajar yang korang bagi, dengan dorongan ...terima kasih banyak-banyak. Aku berada di group yang betul.. yang boleh bimbing aku.... terutama... sifu.. KhairolR... terima kasih dengan ilmu yang abang bagi... Rupa-rupanya, orang yang takde kelulusan macam kita pun boleh berjaya... dan ramai yang ada title 'J'... bukan janda,.. tapi "JUTAWAN".... aku.??? insya allah.... coming soon......

apa bisnez????? pls call/ sms....... 012-3142982
atau email eddie_unstoppableteam@yahoo.com

1 comment:

Myviiz said...

Salam bro. menariknya sejarah hidup bro ianya memberikan sy sedikit semangat. sy nak tahu lagi benih kejayaan bro ni ok. harap bro balas email sy.

TQ, idin2605z@yahoo.com